· 

Welke invloed heb jij op de taalontwikkeling van kinderen?

https://pixabay.com/nl/abc-academische-alfabet-alfabetten-3523453/

 ‘Gisteren loopte ik door het bos.’ Het is Liep. Je loopte niet, maar je liep.
Hoe snel ben je misschien geneigd om een kind zo te verbeteren op zijn taalgebruik? Snel verbeteren is misschien de makkelijke manier, maar voor een kind kan dit verwarrend zijn. Hij kan hier zelfs onzeker van worden. Hij wilde iets leuks vertellen en het enige wat hij terug krijgt is dat hij het verkeerd zei.

 

Belangrijk bij het verbeteren van het taalgebruik is dat je nog wel luistert naar wat een kind wil vertellen. Het is van belang dat je de zin correct herhaalt en ingaat op zijn verhaal. Daar ging het om, hij wilde vertellen dat hij naar het bos is geweest.

Je kan als volgt reageren: ‘Liep je gisteren door het bos?’ Hiermee laat je zien dat je begrijpt wat hij wil zeggen en geef je ze een voorbeeld van een correcte zin met dezelfde betekenis. Dit helpt om de woordenschat en het gevoel voor grammatica uit te breiden. Daarna kan je een gesprek hebben over wat hij allemaal in het bos heeft gezien en wat hij heeft gedaan. Zo leg je niet de nadruk op het verkeerd vervormen van het werkwoord, maar heeft hij wel de juiste vorm gehoord en zal deze in de toekomst gaan gebruiken. Kinderen leren door herhaling, ook in de taalontwikkeling.

 

De invloed die jij hebt op de taalontwikkeling van een kind is groot. De manier waarop je met een kind praat heeft invloed op de taalontwikkeling. Zelfs met een baby kan je al in gesprek gaan, reageer op de geluiden en bewegingen die een baby maakt. Ook kan je hardop vertellen wat je gaat doen, bijvoorbeeld bij het geven van de fles of het verschonen van de luier. Je verteld hardop wat je aan het doen bent en wat het kind kan verwachten. Dit maakt het ook voorspelbaar voor een kind, wat weer een veilige omgeving creëert.

In de peuter en kleuter fase is het goed om veel vragen te stellen. Het herhalen van de antwoorden en daarop doorvragen is goed voor de taalontwikkeling. Het vragen lokt een antwoord uit en het kind zal terug praten. Ook kan het vraag en antwoord gesprek duidelijkheid geven of begrepen is wat het kind of de volwassenen wilde vertellen. Een kind leert zo ook dat praten zinvol is. Met praten kan je iets duidelijk maken.

     

Voorlezen is ook goed voor de taalontwikkeling.

Lees ook: De kracht van voorlezen.

 

Naast dat veel praten met een kind bijdraagt aan de taalontwikkeling van een kind is het ook belangrijk te genieten van de gesprekken. Het is leuk om vanuit het perspectief van een kind te horen hoe hij iets ervaren heeft of wat hij ergens van vindt.

Bronnen:

Bil, M. d., & Bil, P. d. (2015). Praktijkgerichte ontwikkelingspsychologie. Amsterdam: Boom Nelissen.

Kohnstamm, R. (2011). Kleine ontwikkelingspsychologie Deel 1. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.


Reactie schrijven

Commentaren: 0