· 

Het los laten van je puber: huiswerk maken.

Het gezin is de belangrijkste omgeving voor een kind. De invloed van het gezin op een kind is groot. Bij jonge kinderen zal die invloed het sterkst zijn, maar als kinderen ouder worden en het ouderlijk huis verlaten zal deze invloed zijn sporen achterlaten. Soms zijn deze sporen positief soms negatief. Hoe ouder kinderen worden hoe meer keuzes ze zelf kunnen en willen maken. Het is belangrijk voor jongeren in de adolescentie-fase om ruimte te krijgen om zelf beslissingen te maken en nieuwe ervaringen op te doen. Het is goed voor pubers om nieuwe ervaringen op te doen. In deze periode zijn ze impulsiever dan volwassenen, dit heb je nodig om nieuwe dingen te durven doen. Ze zijn flexibeler en kunnen zich makkelijker aanpassen. Evolutionaire biologen denken dat het aan de lange menselijke pubertijd ligt dat de mensen zich over de hele aarde verspreid hebben. Dit denken ze omdat pubers onder de meest bizarre omstandigheden manieren vinden om zich aan te passen en te overleven.

 

Toch hoef je je puber niet meteen los te laten als hij op zijn vijftiende zegt dat hij met een aantal vrienden al liftend naar Spanje op vakantie wil.
Maar als een puber zijn huiswerk niet heeft gemaakt mag je hem best loslaten, hij zal dan vanzelf merken wat de consequenties zijn van zijn keuze. En kan dan beslissen of hij die keuze nog een keer maakt of dat hij een volgende keer wel zijn huiswerk maakt. Als hij een volgende keer weer dezelfde keuze maakt om geen huiswerk te maken kan je hem wel herinneren wat het gevolg was de vorige keer, maar laat de keuze aan hem.

 

Als opvoeder is het goed om ook jouw gevoel uit te spreken bij de keuzes die de puber maakt. Ik kan mij voorstellen dat zoals in het voorbeeld hierboven het niet fijn is als je kind geen huiswerk maakt en daardoor misschien slechte cijfers haalt, omdat hij liever zit te gamen of met vrienden afspreekt dan dat hij zijn huiswerk maakt. Het kan dat deze puber dan weinig intrinsieke motivatie heeft voor zijn huiswerk, dit is de motivatie vanuit zichzelf. Hij doet dan iets omdat hij het zelf graag wil. Bij jonge kinderen helpt beloning bij het motiveren. Maar bij een puber kan je niet meer aankomen met een sticker. Het is belangrijk dat hij weet waarvoor hij zijn huiswerk maakt, namelijk om zijn school af te ronden en een vervolg opleiding te kunnen kiezen voor een beroep wat hij interessant vindt. Het heeft geen zin om een kind te pushen, dit werkt vaak averechts. Pubers leren door te ervaren. Hebben ze een toets niet gehaald dan leren ze dat huiswerk maken toch wel belangrijk is om de opleiding af te kunnen ronden. Spreek je gevoel uit, maar laat je puber zelf de keuzes maken. Als hij dan geen huiswerk wil maken en hij blijft zakken voor toetsen kan je altijd contact zoeken met de leraar en samen kijken naar wat wel werkt voor het kind. Maar laat hem eerst zelf uitzoeken wat hij prettig vindt.

Bronnen:

Jansen, G. (2014). Pubers! Utrecht: Uitgeverij Snor.

Ploeg, J. v. (2007). Gedragsproblemen. Utrecht: Lemmiscaat.

Sipman, G. (2009). Professioneel pedagogisch handelen. Barneveld: Uitgeverij Nelissen.


Reactie schrijven

Commentaren: 0